Chemie doen!
Inhoud
Is wetenschappen je passie en wil je je leerlingen meer aanbieden dan theoretische kennis, dan is “Chemie doen!” van de AP Hogeschool, departement Industrie en Omgeving misschien iets voor jou. We bieden doe – dagen aan waarbij de leerlingen zelf aan de slag kunnen gaan.
Enerzijds is het mogelijk dat een experiment als initiatie aangeboden wordt waarbij de leerlingen enkel kennis maken met de techniek op zich. Anderzijds is het mogelijk om de experimenten met meer diepgang uit te voeren. Bijvoorbeeld industriële destillatie kan evolueren van een eenvoudige batchdestillatie naar continu destillatie naar stoomstripping naar …. Hierbij kan op het tempo van de leerling de moeilijkheidsgraad aangepast worden.
Bij alle experimenten wordt er van de leerlingen verwacht dat ze zelf aan de slag gaan met de analyse van hun meetstalen.
Doelgroep
Programma
Vakgebied Instrumentele Chemie (duurtijd ½ of hele dag, afhankelijk of er enkel metingen dan wel gehele experimenten uitgevoerd worden):
- Bepaling van voedingskleurstoffen met VIS–spectrofotometrie
- Bepaling van kinine in tonic met fluorimetrie
- Bepaling van Na, K, Ca (kationen) in bronwaters met vlamemissie/atomaire absorptie
- Alcoholbepaling in bier d.m.v. gaschromatografie
- Bepaling van cafeïne in cola met HPLC
Vakgebied Procestechnologie:
Destillatie
- Continu–rectificatie met een semi-industriële destillatiekolom (twee verschillende kolommen zijn beschikbaar) (hele dag)
- Batch–rectificatie met een semi-industriële destillatiekolom (hele dag)
- Stripping met stoom (1/2 dag)
- Stripping met een inert gas (1/2 dag)
Extractie
- Continu–extractie met een mixer–settlerbatterij (1/2 dag)
- Continu–extractie met een kolomextractie (1/2 dag)
Pompen
- Werken met een pompenstand (1/2 dag)
Opdrachten van een halve dag uit verschillende vakgebieden kunnen worden gecombineerd. Leerlingen kunnen eventueel ook in een rotatiesysteem geplaatst worden. Er wordt gestreefd naar een zo groot mogelijke flexibiliteit zodat in samenspraak met de leerkracht een programma op maat kan worden samengesteld.
Zowel leerlingen als leerkrachten krijgen vooraf een bundel met relevant didactisch materiaal bij de experimenten. Op deze manier kan de leerkracht de sessie beter kaderen en de opdrachten al voorbereiden. Tijdens de sessies is er steeds een lector van de AP Hogeschool aanwezig.
Ter info:
Wij vragen echter dat ook de leerkracht actief deelneemt aan de begeleiding van de opdrachten.
Best wordt vooraf aan de inschrijving afgesproken met de opleidingsverstrekker om een geschikt moment vast te leggen en het inhoudelijke programma samen te stellen.
Contactpersonen opleidingverstrekker
Hertoghs Maarten
Els Van Eyken